واحد بازرگانی

+98 922 231 6184

بینایی ماشین چیست؟ کلیات و مفاهیم

بینایی ماشین چیست؟ کلیات و مفاهیم

بینایی ماشین چیست؟ #

بینایی ماشینی (Machine Vision) یکی از حوزه‌های جدید و در حال توسعه درعلوم کامپیوتر است که از مبانی مهندسی اپتیک، مهندسی مکانیک و تکنیک‌های پردازش تصویر استفاده می‌کند. این تکنولوژی اطلاعات بصری را توسط دوربین‌های مجهز دریافت می‌کند و پس از پردازش تصاویر توسط سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای مدرن، اطلاعات مورد نیاز برای استفاده در برنامه‌های مختلف را فراهم می‌کند. به عبارتی دیگر بینایی ماشین بسیاری از فعالیت‌هایی که نیازمند شناخت بصری است را با فراهم کردن قابلیت دیدن در سیستم‌های هوشمند، به صورت خودکار انجام می‌دهد.

این تکنولوژی، از اپتیک‌های تخصصی برای بدست آوردن تصاویر موردنیاز استفاده می‌کند که این امر امکان مشاهده، اندازه‌گیری، تجزیه و تحلیل در فاکتورهای خاصی را امکان‌پذیر می‌سازد. به عنوان مثال یک سیستم بیناییی ماشین در خط تولید یک واحد صنعتی، پردازش تصاویر محصولات و انطباق آن‌ها با استانداردهای کیفی را با دقتی بالا انجام می‌دهد. در این فرایند مشاهده می‌کنیم که چگونه یک سیستم بینایی ماشین، با استخراج داده‌های موردنیاز از تصاویر دیجیتال در فرایندهای تولیدی مانند اتوماتیک‌سازی ماشین‌آلات و دیگر فعالیت‌های خط تولید، باعث افزایش کیفیت محصولات، کاهش هزینه‌ها و بهبود عملکرد تولید می‌شود.

شما با خواندن این مقاله با کلیات و مفاهیم ماشین ویژن آشنا خواهید شد و در ادامه درباره موارد زیر و بطور مفصل توضیح خواهیم داد.

نحوه کارکرد بینایی ماشین #

در ابتدا کامپیوترها با استفاده از دوربین‌های پیشرفته فرایند تصویربرداری را انجام می‌دهند؛ سپس بوسیله الگوریتم‌های بینایی ماشینی تصاویر را پردازش می‌کنند. به طور معمول هر کدام از سیستم‌های دید ماشین با یک یا چند دوربین، مبدل آنالوگ به دیجیتال و تجهیزات دیگر کار می‌کنند و در انتها خروجی سیستم به یک ربات می‌رسد. به بیانی ساده کارکرد سیستم ماشین ویژن در سه مرحله اساسی صورت می‌گیرد.

در مرحله ابتدایی کامپیوترها بوسیله دوربین‌ها فرایند تصویربرداری را انجام می‌دهند. سپس با استفاده از الگوریتم‌های بینایی ماشین پردازش تصاویر را انجام می‌دهند؛ این فرایند در مرحله دوم انجام می‌شود. پردازش‌های بسیاری توسط مدل‌های یادگیری عمیق  در این مرحله به صورت خودکار اجرا می‌شود. در مرحله سوم که مرحله نهایی و درک تصاویر است؛ تصاویر پردازش شده توسط کامپیوترها تحلیل می‌شوند و در نهایت اشیای موجود در تصویر شناسایی شده و بر اساس نوع اشیای موجود، طبقه‌بندی اطلاعات مورد نظر انجام می‌شود.

برای داشتن تصویری دقیقتر از عملکرد سیستم بینایی ماشین، بازرسی یک محصول در خط تولید مثال بسیار مناسبی است. در مرحله ابتدایی با عبور محصول از مقابل سنسورهای قوی این سیستم، شناسایی محصول صورت می‌گیرد. سپس دوربین با استفاده از سیستم نورپردازی باعث  ایجاد کنتراست می‌شود؛ در ادامه تصویر دیجیتالی به‌دست آمده بوسیله یکی از اینترفیس‌ها از دوربین به حافظه کامپیوتر منتقل می‌شود.

مرحله پردازش توسط نرم‌افزارهای پیچیده در این مرحله صورت می‌گیرد. در نهایت پس از استخراج اطلاعات کاربردی، سیستم دید ماشینی با استفاده از معیارهای تعریف شده، محصول را تأیید کرده یا به عنوان محصول معیوب شناسایی می‌کند. در آخر نتایج به‌دست آمده به سیستم کنترل منتقل شده و بر روی محصول اعمال می‌شود.

سطوح پردازش بینایی ماشین #

بینایی سطح پایین

استخراج ویژگی‌های مانند لبه، گوشه و جریان‌های نوری در این سطح از پردازش تصویر صورت می‌گیرد.

بینایی سطح میانی

تحلیل حرکت و بازسازی سه‌بعدی با استفاده از ویژگی‌های بدست آمده از بینایی سطح پایین در بینایی سطح میانی انجام می‌شود.

بینایی سطح بالا

تعیین کارکرد بینایی سطح پایین و میانی توسط بینایی سطح بالا انجام می‌شود. علاوه بر این تفسیر اطلاعات بدست آمده از طریق بینایی سطح میانی که شامل توصیف‌های مفهومی از صحنه می‌شود؛ بر عهده بینایی سطح بالا است.

اجزای تشکیل‌دهنده سیستم بینایی ماشین #

سیستم‌های ماشین ویژن از اجزای متعددی تشکیل شده‌اند که غالباً در این فناوری مشترک هستند و هر کدام از این اجزا وظایف خاصی را بر عهده دارند. از مهمترین اجزای سیستم بینایی ماشین عبارتند از:

سیستم اپتیکال یا دوربین‌ها و لنزها

فرایند تصویربرداری در این سیستم صورت می‌گیرد. دوربین‌ها متشکل از انواع دوربین‌های دیجیتال و آنالوگ جهت تصویربرداری به دریافت و ذخیره تصاویر می‌پردازند. این دوربین‌ها از لنز، سنسور و فریم و بخش‌های متعددی تشکیل شده‌اند. لنز که خود یکی از اجزای مهم سیستم ماشین ویژن است؛ پارامترهایی مانند فاصله دوربین از سوژه، عمق دید و میدان دید دوربین را ثبت می‌کند.

لنزها باید قادر باشند به مقدار مطلوبی بر روی تصویر بزرگنمایی کنند. لنزهای پیشرفته و مدرن امکان خلق تصاویری را فراهم می‌آورند که با لنزهای معمولی این امر غیرممکن می‌شود. به عنوان مثال در پروژه‌های صنعتی با هدف بررسی جزئیات  محصولات و قطعات صنعتی، انتخاب یک لنز قوی و مخصوص تأثیر بسزایی در نتیجه کار خواهد داشت.

منابع نورپردازی

جهت دریافت تصاویر با کیفیت بالا وجود نورپردازی مناسب الزامی است. قسمتهایی از سوژه که قرار است مورد اندازه‌گیری و بررسی قرار بگیرند باید توسط منابع نوری مخصوص در تصویر برجسته‌ شوند. بدین منظور عواملی مانند تکنیک‌های نورپردازی، شدت نور و چگونگی قرارگیری سوژه نسبت به دوربین از اهمیت بالایی برخوردار است و وجود نور کافی برای دریافت تصاویر، تجزیه تحلیل و ارائه خروجی ضروری است.

سنسور تصویر

وظیفه سنسور تصویر در سیستم ماشین ویژن جمع‌آوری فوتون‌های نوری و تبدیل آن‌ها به سیگنال‌های دیجیتالی و در نتیجه تشکیل تصاویر دیجیتالی است. انتخاب یک سنسور مناسب در ایجاد تصاویر با کیفیت مؤثر است. علاوه بر این عواملی مانند کنترل کیفیت تصویر در شرایط نوری متفاوت، اشباع نور در تصویر، وجود انواع سیگنال‌های ناخواسته در تصاویر همه با نوع سنسور تصویر مرتبط هستند.

سیستم پردازش تصویر

به طور کلی دریافت تصاویر دیجیتال از سنسور تصویر، انجام پردازش‌های اولیه، آنالیز تصاویر برای شناسایی موقعیتی خاص، انجام اندازه‌گیری و بررسی و مقایسه با مقادیر از قبل تعیین شده بخش مهمی از فرایند پردازش تصویر را تشکیل می‌دهند. پردازش تصویر، آستانه‌گذاری و شمارش پیکسل، تشخیص لبه و پردازش رنگ عملیاتی هستند که توسط سیستم پردازش تصویر انجام می‌شوند.

تجزیه تحلیل و پردازش تصویر  به یک پردازنده قوی و نرم‌افزارهای مخصوص نیاز دارد. فاکتورهایی مانند سرعت و دقت نقش مهمی در یک سیستم پردازشی ایفا می‌کنند. به عنوان مثال سیستم دید ماشین در یک کارخانه با عملکردی دقیق و سریع، به میزان قابل توجهی در بازدهی خط تولید و افزایش کیفیت محصولات مؤثر است.

سیستم خروجی

تشخیص کاراکترها و سنجش‌ها و تصمیم‌گیری درباره نتیجه فرایند در این بخش انجام می‌شود. جهت ارائه و نمایش خروجی فرایند، بخش مهمی از سیستم ماشین ویژن را نمایشگر و تجهیزات مکانیکی تشکیل می‌د‌هد.

کاربرد اجزای سیستم‌های بینایی ماشین #

مهمترین کارکردهای اجزای بینایی ماشین را در چهاردسته می‌توان دسته‌بندی کرد:

  • شناسایی
  • بازرسی
  • اندازه‌گیری
  • راهنمایی

شناسایی

قابلیت شناسایی در سیستم دید ماشینی در بهینه‌سازی خط تولید، عیب‌یابی و بسته‌بندی بسیار کاربردی است. این قابلیت با خواندن بارکدها جهت شناسایی و دسته‌بندی محصولات متنوع تأثیر بسزایی در افزایش سرعت و دقت فرایند تولید دارد.

بازرسی

بازرسی در سیستم ماشین ویژن به تشخیص عیوب و نقایص محصولات مختلف تولیدی و صنعتی کمک شایان توجهی می‌کند و بسیار سریعتر و دقیقتر از بازرسی توسط نیروی انسانی است.

اندازه‌گیری

قابلیت اندازه‌گیری در سیستم‌های دید ماشین در خطوط تولیدی واحدهای صنعتی کاربرد فراوانی دارد. طی این فرایند شناسایی چندین نقطه در یک قطعه تولید شده حین عبور از مقابل دوربین صورت می‌گیرد. در صورت عدم تطابق فواصل اندازه‌گیری شده و فواصل برنامه‌ریزی شده، خطای رخ داده در روند تولید محصول تشخیص داده می‌شود.

راهنمایی

در خطوط مونتاژ و چیدمان قطعات در خط تولید محصولات صنعتی، قابلیت راهنمایی سیستم‌های بینایی ماشین در تعیین جهت قرارگیری و موقعیت‌یابی قطعات کابرد چشمگیری دارد. همچنین از این قابلیت جهت انتقال اطلاعات به یک ربات کنترل کننده محصولات استفاده می‌شود.

سطوح پردازش بینایی ماشین #

سه سطح پردازشی اصلی در سیستم بینایی ماشین وجود دارد که عبارتند از:

  • سطح پیش پردازش
  • سطح پردازش ویژگی
  • سطح پردازش تصمیم‌گیری

سطح پیش‌پردازش

تصاویر ورودی حاصل از منابع مختلف مانند دوربین‌ها و لنزها، در این سطح گردآوری می‌شوند و مورد پردازش اولیه قرار می‌گیرند. تصاویر به‌دست آمده توسط فیلترها چندین بار مورد پردازش قرار می‌گیرند. این مرحله مانع از خواندن نادرست تصاویر در سیستم بینایی ماشین می‌شود.

سطح پردازش ویژگی

فرایند استخراج ویژگی‌های بصری مرتبط با اشیاء مهم در تصویر با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری عمیق، در این سطح صورت می‌گیرد.

سطح پردازش تصمیم‌گیری

در این سطح سیستم بینایی ماشینی با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری عمیق و پردازش تصویر، قادر به شناسایی اشیاء و فعالیت‌های مختلف در تصاویر است و تصمیم‌گیری نهایی بر اساس فاکتورهایی که در مرحله قبل استخراج شده‌اند؛ انجام می‌شود. این سیستم قادر به تشخیص اشیاء، ردیابی حرکات، تشخیص چهره و موارد دیگر است.

انواع پردازش داده‌ها در سیستم بینایی ماشین #

طی فرایند پردازش داده در یک سیستم بینایی ماشین، با هدف بررسی کامل یک تصویر، ترکیبی از روش‌های پردازشی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد که برخی از این روش‌ها عبارتند از:

  • شمارش پیکسل‌های روشن و تاریک
  • تعیین آستانه و تبدیل یک عکس با بخش‌های خاکستری به یک تصویر سیاه و سفید
  • بخش‌بندی و تبدیل تصویر ورودی به بخش‌های مختلف جهت موقعیت‌یابی و شمارش پیکسل‌ها
  • تشخیص و دستکاری لکه‌ها و بررسی یک عکس برای پیدا کردن نقاط گسست از میان پیکسل‌ها
  • استخراج مؤلفه‌ای خاص از یک تصویر ورودی
  • تشخیص و شناسایی موقعیت جسمی که ممکن است چرخانده شده باشد یا توسط جسمی دیگر پوشانده شده باشد.
  • شناسایی و تعیین کدهای یک بعدی و دو بعدی پویش شده توسط ماشین‌ها
  • تشخیص و شناسایی کاراکتر نوری و خواندن خودکار یک متن
  • اندازه‌گیری ابعاد یک جسم
  • تشخیص و شناسایی لبه‌های یک جسم در تصویر
  • یافتن، مطابقت و شمارش اشکال خاص در یک تصویر و شناسایی از طریق تطبیق الگو

کاربردهای بینایی ماشین #

با توسعه روزافزون تکنولوژی و ساخته شدن قطعات سخت‌افزاری منحصر‌به‌فرد مانند دوربین‌ها و حسگرهای قوی در کنار بهره‌مندی از یادگیری عمیق و الگوریتم‌های یادگیری ماشین، سیستم‌های ماشین ویژن پیشرفت بسیاری داشته و همواره برای پیشبرد اهداف مختلفی در زمینه‌های صنعتی و حرفه‌های مورد استفاده قرار می‌گیرند. امروزه بینایی ماشین دارای کاربردهای متعددی در زمینه‌های مختلف از جمله مهندسی، شهرسازی، کشاورزی، نجوم، پزشکی، هواشناسی و… است که از میان ‌آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بینایی ماشین در اتوماسیون صنعتی

یکی از امکانات قابل توجه در افزایش کیفیت محصولات صنعتی، تکنولوژی بینایی ماشین است. این فناوری از تولید محصولات معیوب، افزایش هزینه‌ها و بروز خطای انسانی جلوگیری می‌کند. بکارگیری بینایی  ماشین در اتوماسیون صنعتی باعث تشخیص هر گونه خطا، برطرف کردن آن و درنتیجه افزایش کمیت و کیفیت محصولات یک واحد صنعتی می‌شود.

شرکت ویرایکو یکی از شرکت‌های خدمات دهنده در حوزه اتوماسیون صنعتی با استفاده از فناوری بینایی ماشین که که با کلیک بر روی این لینک میتوانید با حوزه‌های فعالیت ویرایکو آشنا شوید.

بینایی ماشین در فرایند تولید

اتوماتیک‌سازی خطوط تولیدی، فرایند مونتاژ، بسته‌بندی، پردازش و بازرسی محصولات از امکانات قابل توجهی است که بینایی ماشین در فرایند تولید به دنبال داشته است. کنترل کیفیت قطعات در حین ساخت بدون وقفه و با دقتی بالا تأثیر زیادی در افزایش بهره‌وری و کیفیت محصولات ایفا می‌کند.

یکی دیگر از کاربردهای قابل توجه سیستم دید ماشینی فرایند نگهداری و تعمیرات، یافتن خرابی تجهیزات و جلوگیری از بروز خطا در تولید محصولات است. مدیریت انبار، ثبت اطلاعات دقیق محصولات و مدیریت حمل کالاها بخش عمده‌ای از خدماتی است که دید ماشینی در فرایند تولید به عهده می‌گیرد. امروزه سیستم ماشین ویژن در فرایند تولید با بهره‌مندی از قابلیت دید ماشینی و الگوریتم‌های مسیریابی، محصولات را با دقتی بالا جا‌به‌جا می‌کند.

بینایی ماشین در رباتیک

بینایی ماشین در رباتیک جایگزین بسیار مناسبی برای نیروی انسانی در محیط‌های تولیدی و صنعتی محسوب می‌شود. امروزه با افزایش قابلیت درک و یادگیری در این سیستم‌ها ربات‌ها بیش از پیش مجهز شده‌اند. یک ربات دارای سیستم بینایی ماشین بوسیله سنسورها و نرم‌افزارهایی که بر روی آن نصب شده است قادر است با دریافت اطلاعات از محیط پیرامون به تجزیه تحلیل و تصمیم‌گیری بپردازد.

بینایی ماشین در رباتیک با بهره‌مندی از هوش مصنوعی بخشی از یک وظیفه یا کل آن را بر عهده می‌گیرد و در بهبود کیفیت تولیدات و بالا بردن سرعت و دقت روند تولید نقش پررنگی ایفا می‌کند. از دیگر نمونه‌های کاربردی بینایی ماشین در رباتیک می‌توان ربات‌های جمع‌کننده محصولات کشاورزی، ربات‌های خدماتی، ربات‌های حوزه سلامتی و پزشکی را نام برد.

بینایی ماشین در خودروسازی

با توجه به بالا بودن میزان رقابت در بازار صنعت خودروسازی، بالا بودن کیفیت و ایمنی خودروهای تولیدی امری فوق‌العاده حائز اهمیت است. امروزه سیستم‌های بینایی ماشین در بسیاری از کارخانه‌های تولیدی نقش پررنگی را در بازرسی خط تولید قطعات مختلف خودرو ایفا می‌کنند. ربات‌ها و دوربین‌های هوشمند این سیستم در کارخانه‌های خودروسازی عملیاتی همچون؛ تشخیص نقص در بدنه خودرو، آب‌بندی و لاستیک‌ها، بررسی اجزای معیوب، بررسی موازی بودن محورهای خودرو، تمایز انواع دنده‌ها و انواع بلوک‌های سیلندر و … را با دقتی بالا مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

بینایی ماشین در امنیت

تجهیز دوربین‌های مدار بسته در مناطق مسکونی، شهری و مراکز خرید به این سیستم در پردازش هویت افراد و شناسایی هویت افراد را ممکن می‌سازد. امروزه با ترکیب ماشین ویژن و علم داده‌کاوی می‌توان الگوی رفتاری افراد را دنبال کرد و حرکات آن‌ها را پیش‌بینی کرد. سیستم‌های دید ماشین با تکیه بر فناوری پردازش چهره با دقتی بالا هویت افراد را شناسایی کرده و تصمیم‌گیری لازم را انجام می‌دهند.

بینایی ماشین در بازاریابی و فروش

یکی از پرکاربردترین استفاده‌های بینایی ماشین در زمینه بازاریابی و فروش تشخیص محصولات تقلبی و اصل از یک‌دیگر است. امروزه با گسترش تجارت الکترونیک و تکمیل فرایند خرید بدون حضور مشتری، کنترل کیفیت کالاها از اهمیت بالایی برخوردار است. الگوریتم‌های ماشین ویژن با تکیه بر یادگیری ماشین و پردازش تصویر قادر به شناسایی محصولات تقلبی هستند.

از دیگر کاربردهای آن در عرصه بازاریابی و فروش می‌توان به ارائه خدمات بهینه به مشتریان اشاره کرد. یکی قابل توجه‌ترین این خدمات اتاق‌های پرو مجازی مجهز به آیینه‌های هوشمند است. این قابلیت که متکی بر سیستم‌های بینایی ماشین و واقعیت افزوده است؛ به خریدار این امکان را می‌دهد تا کالای مورد نظر خود را به دقت مورد بررسی قرار دهد.

بینایی ماشین در دارو سازی

دید ماشینی نقش غیرقابل انکاری در ارائه محصولاتی با کیفیت بالا در صنعت داروسازی ایفا می‌کند. داروسازی یکی از صنایع بسیار حساس است که تولید محصولات آن باید در شرایطی ایزوله انجام شود و سیستم‌های بینایی ماشین جایگزین بسیار مناسبی برای نیروی انسانی محسوب می‌شوند. یکی از چشمگیرترین دستاوردهای ماشین ویژن در این حوزه ارائه محصولات با کیفیتی بالا و با دقتی مطابق با استاندارهای سازمان غذا و دارو است. کنترل کیفیت، بازرسی بسته‌بندی، چاپ دستورالعمل‌ها، صحت اطلاعات، پر بودن ظرف حاوی دارو و محکم بودن در محصولات دارویی از جمله کاربردهای این فناوری در حوزه داروسازی است.

بینایی ماشین در پزشکی

یکی از مهمترین مراحل پروسه درمان، تشخیص از طریق بررسی کامل تصاویر پزشکی است. این سیستم‌ها با پردازش سریع و دقیق تصاویر بدن انسان، نوع بیماری و محل دقیق آن را شناسایی می‌کنند. علاوه بر این امکان پیش‌بینی بیماری ها نیز یکی دیگر از دستاوردهای استفاده از دید ماشینی در حوزه علوم پزشکی است.

بینایی ماشین در صنایع غذایی

بخش قابل توجهی از عیوب پیش‌آمده در خط تولید مواد غذایی، به صورت بصری قابل مشاهده است بنابراین سیستم‌های ماشین ویژن می‌توانند نقش مهمی برای جلوگیری از بروز خطا در این حوزه ایفا کنند. افزایش ایمنی و کیفیت، افزایش سرعت تولید، بالابردن میزان کیفیت محصول، از جمله مزایای کاربرد بینایی ماشین در صنایع غذایی است. به طور معمول سیستم‌های دید ماشین در بخش‌های مختلف تولید، فرآوری، بسته‌بندی، توزیع، ایمنی و سلامت در حوزه صنایع غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از دیگر کاربردهای اصلی دید ماشینی در پروسه تولید، پردازش و بازرسی محصولات غذایی از نظر رنگ، فساد، آسیب‌دیدگی، میزان پخت و … است. در بخش بسته‌بندی و توزیع محصولات نیز ماشین ویژن وظیفه بررسی یکپارچگی بسته‌بندی ظروف و برچسب‌گذاری صحیح محصولات را بر عهده دارد.

بینایی ماشین در دامپروری

وجود یک سیستم نظارتی جامع و مدیریت مزارع مبتنی بر هوش مصنوعی، تأثیر بسزایی در کاهش خطای انسانی و هدررفت هزینه‌ها در حوزه دامپروری دارد. سیستم‌های دید ماشینی با پردازش بخش گسترده‌ای از مزارع و دامپروری‌ها و با ارزیابی رفتار و حرکات دام و طیور، هر گونه علائم مشکوک مانند بیماری را شناسایی کرده و اطلاع‌رسانی می‌کنند.

آمارگیری، ردیابی حیوانات، ارزیابی میزان تغذیه، تخمین وزن و بررسی الگوهای رفتاری حیوانات، از دیگر اطلاعاتی است که سیستم‌های بینایی ماشین در اختیار دامداران قرار می‌دهند. امروزه کنترل و ثبت اطلاعاتی مانند نوع و زمان تغذیه دام و میزان تغذیه که جز فعالیت‌های پرتکرار محسوب می‌شوند با بهره‌مندی از سیستم‌های بینایی ماشین رباتیک، با دقتی بالا و به صورت اتوماتیک انجام می‌شوند.

بینایی ماشین در ورزش

کنترل حرکات ورزشکاران در حین مسابقات و تمرینات ورزشی و جلوگیری از وارد شدن آسیب به بدن و مفاصل آن‌ها، یکی از کاربردهای قابل توجه ماشین ویژن درعرصه ورزش بشمار می‌رود. در حال حاضر ارائه اپلیکیشن‌های مجهز به سیستم بینایی ماشین، پردازش بیومکانیک حرکات ورزشکاران حرفه‌ای و ارائه بازخوردها در جهت بهبود حرکات ورزشی را امکان‌پذیر کرده اند.

مزایای بینایی ماشین چیست؟ #

استفاده از سیستم‌های ماشین ویژن در صنایع و حوزه‌های مختلف، مزایای قابل توجهی به دنبال دارد که از جمله آن‌ها می‌توان موارد زیر را برشمرد:

  • افزایش کیفیت محصولات و خدمات
  • از بین بردن هر گونه خطا و اشتباه
  • ارائه کنترل کیفی دقیق و مؤثر
  • کاهش هزینه‌های غیر ضروری
  • کاهش نقص‌ها و عیوب
  • بهبود عملکرد تولید
  • بهبود ردیابی قطعات و محصولات در فرایند تولید

تفاوت‌های بینایی ماشین با بینایی کامپیوتر #

باوجود شباهت‌های موجود میان بینایی ماشین و بینایی کامپیوتر تفاوت ‌های قابل توجهی وجود دارد که از میان آن‌های می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • تمرکز بینایی کامپیوتر بر تجزیه تحلیل تصاویر، درک اشیا و استخراج داده‌های جدید است در حالی که بینایی ماشین از تکنیک‌های ساده‌تری استفاده می‌کند.
  • روش‌های بینایی کامپیوتر بیشتر به صورت الگوریتمی است در حالی که بینایی ماشین با روش‌های غیرالگوریتمی کار می‌کند.
  • سیگنال‌های خروجی بینایی کامپیوتر در مقایسه با سیگنال‌های خروجی بینایی ماشین پیچیده‌تر هستند.
  • بینایی ماشین در قیاس با بینایی کامپیوتر مبتنی بر استفاده از سخت‌افزارهای متعدد است.
  • محدوده فعالیت بینایی کامپیوتر بسیار گسترده‌تر از محدوده بینایی ماشین است.

آینده بینایی ماشین #

با پیشرفت روزمره شاخه‌های مختلف هوش مصنوعی و علوم کامپیوتر، در آینده‌ای نزدیک شاهد توسعه هر چه بیشتر سیستم‌های بینایی ماشین در بخش‌های مختلف زندگی انسان خواهیم بود. با تسهیل روند آموزش مدل‌های ماشین ویژن، استخراج اطلاعات و داده‌های بیشتری از تصاویر امکان‌پذیر خواهد شد.

از طرفی با ترکیب تکنولوژی بینایی ماشین با دیگر شاخه‌های هوش مصنوعی مانند یادگیری عمیق و پردازش تصویر، شاهد ظهور سیستم‌ها و برنامه‌های قدرتمندی در سطح جهانی خواهیم بود.  آشکار شدن وجوه ناپیدای تکنولوژی بینایی ماشین راه را برای ظهور سیستم‌های ابرهوشمند هموار خواهد ساخت و چه بسا بهره‌مندی از خدمات سیستم‌های بینایی ماشین خود سرآغار تحولی عظیم در عصر تکنولوژی باشد.

منابع #

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا دسترسی به منابع این مقاله می‌توانید از لینک‌های زیر استفاده کنید.

https://veerasense.com/blog/machine-vision/

https://www.cognex.com/what-is/machine-vision/what-is-machine-vision

لینک کوتاه این مقاله:
veerayco_admin
veerayco_admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *